روشهای تبلیغات پزشکی در فضای مجازی یکی از رایج ترین روش های برندسازی مطب ها و کلینیک ها می باشد. همانطور که می دانید در گذشته اگر بیمار به پزشک مراجعه می کرد و از درمان راضی بود، او را به دوستان، آشنایان و اطرافیان خود معرفی می کرد و به این ترتیب بازاریابی دهان به دهان برای پزشک فراهم می شد.
اما امروزه به لطف رشد فوقالعاده دنیای فناوری و توسعه اینترنت، پزشکان از روشهای بهتر و با کارایی بیشتر برای افزایش تعداد بیماران خود و در نتیجه افزایش سود استفاده میکنند.
شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که در زمان بیماری برای یافتن پزشک مجرب و واجد شرایط به اینترنت و فضای مجازی متوسل شده اند. این مشکل باعث شده تا پزشکان به سمت تبلیغات پزشکی در فضای مجازی روی بیاورند. نتیجه برندسازی و تبلیغات پزشکی افزایش اعتبار پزشکان و جایگاه آنها در بین بیماران است.
اگر از آن دسته پزشکانی هستید که هرگز امیدی به برند شدن نداشتید، باید بدانید که منحصر به فرد هستید و می توانید به زودی به یک برند شناخته شده تبدیل شوید. کافی است معجزه تبلیغات پزشکی در فضای مجازی را باور کنیم و آن را بی اهمیت ندانیم.
از سال ۲۰۱۶، تبلیغات اینترنتی موفق شد از سایر روش های تبلیغاتی پیشی بگیرد و بیشترین حجم تبلیغات را در جهان به خود اختصاص دهد. دلیل برتری تبلیغات در فضای مجازی رشد اینترنت در همه جای دنیا، هزینه کمتر، تنوع در روش های تبلیغاتی و بازخورد بهتر است.
تبلیغات پزشکی در فضای مجازی
پزشکان به ویژه پزشکان زیبایی مانند سایر مشاغل برای شناخته شدن و افزایش تعداد مراجعه کنندگان نیازمند تبلیغات و برندسازی هستند. در گذشته روش های تبلیغات مراکز درمانی و پزشکان به چاپ آگهی در مجلات محدود می شد. یا به صورت دهان به دهان بیماران در صورت رضایت از خدماتی که دریافت می کردند، پزشک را به دوستان خود معرفی می کردند.
امروزه با توجه به رشد و گسترش اینترنت و شبکه های اجتماعی ماهیت تبلیغات تغییر زیادی کرده است. تبلیغات در فضای دیجیتال پیچیدگی های خود را دارد و برای انجام صحیح و هدفمند نیاز به انجام آن توسط کارشناسان دیجیتال مارکتینگ دارد.
قبل از شروع فرآیند تبلیغات پزشکی
تعیین اهداف و استراتژی
در بحث تبلیغات پزشکی باید هدف از تبلیغات و راهکارهای مورد نیاز برای دستیابی به آن اهداف مشخص شود. داشتن هدف مشخص و در نتیجه برنامه ریزی عالی برای رشد و توسعه مرکز درمانی باعث می شود تا همه اعضا برای رسیدن به این هدف تلاش کنند.
در عصر امروز باید بپذیریم که هر مرکز درمانی یا مطب نوعی کسب و کار است و مانند سایر مشاغل نیازمند رشد و پیشرفت بیشتر و بیشتر است. بنابراین لازم است در گام اول برای رشد بیشتر برنامه مشخص و هدف گذاری شود و همه کارکنان مرکز برای رسیدن به این اهداف تلاش کنند. این هدف می تواند جذب بیماران بیشتر به مطب یا افزایش کیفیت خدمات باشد.
کیفیت خدمات
بیمار که به مطب یا مرکز پزشکی شما مراجعه می کند انتظار دارد در قبال هزینه های پرداخت شده خدمات با کیفیت و رضایت بخشی دریافت کند. در نتیجه خدمات مرکز درمانی شما باید از بالاترین استاندارد برخوردار باشد تا در زمره خدمات با کیفیت و رضایت بخش قرار گیرد.
دریافت خدمات درمانی با کیفیت در واقع مهمترین نیاز مراجعه کننده به مرکز درمانی است و در صورت داشتن خدمات باکیفیت به مهمترین اصل یعنی رفع نیازهای بیمار با کیفیت بالا پرداخته اید. به همین دلیل توجه به سوالاتی که منجر به تشخیص صحیح و کمک به پزشک در پزشکی می شود بسیار مهم است.
اهمیت فضای مجازی
امروزه فضای مجازی مورد توجه بسیاری از شرکت های تبلیغاتی قرار گرفته است زیرا از ضریب نفوذ بالایی در بین اقشار مختلف جامعه برخوردار است به همین دلیل بهتر است پزشکان و مراکز خدمات درمانی از پتانسیل این فضا استفاده کنند. مجازی و شرکت در فعالیت های آن.
زمانی که یک پزشک در شبکه های اجتماعی حضور داشته باشد، کاملا متوجه می شود که با پتانسیل بسیار خوبی روبروست که می تواند تا حد زیادی از آن برای کسب درآمد بیشتر و جذب بیماران استفاده کند.
چرا تبلیغات پزشکی در فضای مجازی اهمیت دارد؟
تبلیغات پزشکی آنلاین نرخ تبدیل بالایی دارد یعنی می تواند بازدیدکنندگان بیشتری را نسبت به سایر روش های تبلیغاتی به دفتر شما تبدیل کند. همچنین با تبلیغات در فضاهای مجازی می توانید از مزایای زیر نیز بهره مند شوید:
- هزینه تبلیغات پایین در مقایسه با تبلیغات غیر آنلاین
- توانایی ردیابی و تجزیه و تحلیل نتایجی که می تواند به مدیریت هزینه تبلیغات و سنجش اثربخشی روش های تبلیغاتی شما کمک کند
- توانایی تدوین استراتژی های تبلیغاتی مناسب در آینده بر اساس تجزیه و تحلیل بررسی های قبلی تبلیغات آنلاین
- این روش بیشتر از روش های سنتی تعاملی است و فرصتی برای ارتباط مستقیم بین شما و مخاطب است
- می توانید آن را به جامعه هدف تحویل دهید
- شما سریعتر معروف میشوید زیرا مردم راحتتر شما را پیدا میکنند
در ضمن اگر این نوع تبلیغات نیاز به روز رسانی یا اصلاح داشته باشد، می توانید به راحتی و در کمترین زمان ممکن و بدون تحمیل هزینه های خاص، این کار را انجام دهید.
اهمیت و ضرورت تبلیغات پزشکی در فضای مجازی چیست؟
همه ما به خوبی می دانیم که ورود به دنیای دیجیتال یکی از مهم ترین نیازهایی است که در این عصر بسیار احساس می شود. این مشکل محدود به یک شغل نیست و در همه مشاغل وجود دارد. بدون شک حرفه پزشکی نیز از این قاعده مستثنی نیست.
پزشکان امروزی با ورود به دنیای آنلاین و انجام تبلیغات پزشکی در فضای مجازی تمام تلاش خود را کرده اند تا کسب و کار خود را رونق بخشند و درآمد خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهند.
این موضوع زمینه را برای تبلیغات فضای مجازی فراهم کرده تا با رقابت شدید پزشکان مواجه شود. اگرچه این تبلیغ ممکن است چالش های متعدد و متنوعی را برای پزشکان ایجاد کند، اما بدون شک مزایای بسیاری را نیز برای آنها به همراه خواهد داشت.
مزایای استفاده از تبلیغات پزشکی در شبکه های اجتماعی
آگاهی از برند
با پیشرفت علم و فناوری، تلفن های همراه به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی روزمره مردم تبدیل شده اند، به همین دلیل تبلیغات مبتنی بر شبکه های اجتماعی به یکی از ارزان ترین تبلیغات امروزی تبدیل شده اند که نقش مهمی در آگاهی ایفا می کنند. استفاده از رسانه های اجتماعی می تواند تبدیل به مخاطبان زیادی از مشتریان بالقوه برای شما شود.
اولین قدم در استفاده از رسانه های اجتماعی، ایجاد محتوای خاص در حوزه تخصصی خود است. تبلیغات رسانه های اجتماعی نوعی شبکه سازی برای تقویت قدرت برند پزشکی شما است.
بهبود وفاداری به برند
اعتماد هر برندی به مشتریان وفادار آن برند است، هدف بازاریابی و تبلیغات پزشکی و دندانپزشکی همیشه جذب بیماران جدید است که باید به بیماران وفادار تبدیل شوند. با توجه به تعامل بیماران با شبکه های اجتماعی پزشکی و به اشتراک گذاری تجربیات مشتریان، همواره باید تلاش کرد تا حس خوب و تجربه مثبتی از خدمات در ذهن بیماران ایجاد شود.
اگر در هر لحظه از روز و ساعت هدف شما رضایت مشتری باشد و همیشه به نظرات آنها توجه داشته باشید، بیماران شما به طور تصاعدی افزایش می یابند و حتی آنها سفیری برای تبلیغ برند پزشکی شما می شوند.
بهبود نرخ تبدیل
نرخ تبدیل همیشه یکی از اهداف تبلیغات فضای مجازی است، این مورد به تنهایی اتفاق نمی افتد و اساس آن تولید محتوای ارزشمند و کاربردی است که بیماران را از طریق فضای مجازی به وب سایت پزشکی شما هدایت می کند و میزان بازدید از وب سایت شما را افزایش می دهد. به طور چشمگیری و نتیجه آن موقعیت شما در صفحه اول گوگل و جذب بیماران بیشتر خواهد بود.
کاهش هزینه های بازاریابی
امروزه هزینه استفاده از زیرساخت های تبلیغاتی اعم از بیلبوردهای تبلیغاتی، تلویزیون شهری، برنامه های زنده تلویزیونی بسیار بالاست، بنابراین می توانید با هزینه های بسیار کمتر تاثیرات بسیار خوبی را در زمینه جذب بیماران احتمالی تجربه کنید.
رتبه بندی بهتر در موتورهای جستجو
واقعیت این است که وجود یک شبکه اجتماعی به هیچ وجه مبنای یک زیرساخت موثر برای تبلیغات و جذب بیماران نیست، زیرا ممکن است به دلایل مختلف از بین برود یا به کلی از بین برود یا مخاطب قبلی را نداشته باشد.
به همین دلیل داشتن یک وب سایت قدرتمند و استراتژیک می تواند نتایج خوبی در جذب بیماران به شما بدهد، بنابراین هر پزشک یا دندانپزشکی برای تجربه جذب بیشتر بیماران، باید هدف و استراتژی های تبلیغاتی خود را بر اساس رسیدن به صفحات اول مشخص کند.
تبلیغات در شبکه های مجازی چه تاثیری دارد؟
تبلیغات پزشکی در شبکه های اجتماعی یکی از مهم ترین عوامل معرفی خدمات و تخصص پزشکی است، در تبلیغات پزشکی راهکارهای مختلفی وجود دارد که می تواند تاثیر زیادی در جذب بیماران داشته باشد اما تبلیغات شبکه های اجتماعی به دلیل ضریب نفوذ گسترده جامعه می تواند یکی از ارکان مهم تبلیغات باشد.
این نوع تبلیغات بسیار هدفمند و تاثیرگذار بوده و ارتباط مناسبی با مخاطبان هدف برقرار می کند و در پلتفرم های دنیا امکانات ویژه ای در خصوص تبلیغات هدفمند با تکیه بر مخاطب خاص وجود دارد اما متاسفانه به دلیل وجود تحریم های بین المللی این امکان وجود دارد، امکان استفاده چنین زیرساختی وجود ندارد.
نکات مهم تبلیغات پزشکی در فضای مجازی
موفقیت تبلیغات پزشکی در فضای مجازی و شبکه ای مانند اینستاگرام نیازمند گام های محکمی در این راستا است. در زیر به معرفی و بررسی هر یک از این مراحل خواهیم پرداخت.
- نام و برند داشته باشید
داشتن نام و هویت مشخص یکی از مهم ترین نکاتی است که اغلب توسط پزشکان نادیده گرفته می شود. هدف این مضمون داشتن یک رویه تعاملی ثابت با مخاطب است. فعالیت شما باید به گونه ای باشد که مخاطب بتواند زبان ارتباط شما را تشخیص دهد. بنابراین به نوع عکس های ارسال شده، ادبیات استفاده شده در انتشار پست ها، رنگ بندی استفاده شده، مفاهیم ارائه شده و … توجه ویژه ای داشته باشید.
- خوب لباس پوشیدن را فراموش نکنید
عمده مواردی که در تبلیغات پزشکی در فضای مجازی مورد استفاده قرار می گیرد، محتوایی است که منتشر می کنید. محتوای اصلی در این نوع فضاها عکس است. جالب اینجاست که عکس ها لباس کار شما در صفحه مربوطه است. پس تمام تلاش خود را بکنید که خوش لباس باشید و با پوشیدن لباس های کهنه مخاطبان خود را از دست ندهید. لباس های قدیمی یعنی عکس هایی با کیفیت پایین که با یک جستجوی سریع در گوگل به دست آورده اید!
- خلاق باشید تا متمایز شوید
برای موفقیت در زمینه تبلیغات پزشکی در فضای مجازی و شبکه هایی مانند اینستاگرام، باید به خاطر داشته باشید که کارهای هنری شما توجه بیشتری را به کسب و کارتان جلب می کند. بنابراین تمام تلاش خود را برای نشان دادن خلاقیت در تصاویری که به اشتراک می گذارید انجام دهید.
- سازماندهی کنید
حتی اگر کیفیت محتوای ارائه شده را نادیده بگیریم، ترتیب ارائه محتوا یکی از مهم ترین گام ها برای موفقیت تبلیغات پزشکی در فضای مجازی است. حتی اگر محتوای منظم و برنامه ریزی شده ارائه دهید، بدون شک تاثیر آن بسیار بیشتر از ارائه محتوای با کیفیت اما نامنظم است. علاوه بر منظم بودن انتشار مطالب می توان به اهمیت منحصر به فرد بودن آنها در فضاهای مجازی اشاره کرد که آژانس تبلیغاتی و برندسازی پزشکی به وقت دکتر در زمینه تولید محتوای متنی و گرافیکی آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد.
خدمات برندسازی و تبلیغات پزشکان توسط تیم اجرایی
دنیای برندسازی و تبلیغات پزشکی نسبت به گذشته تغییرات زیادی کرده است. اگر بهترین پزشک در رشته خود هستید، اما افرادی که به شما نیاز دارند نمی توانند به راحتی شما را پیدا کنند، نمی توانید ماموریت خود را به روشی که همیشه آرزویش را داشته اید انجام دهید.
البته حتی اگر پزشک در زمینه برندسازی و تبلیغات پزشکی اقدامی نکند، باز هم به مرور زمان می تواند بیماران را به سمت تخصص خود جذب کند. از آنجایی که هر بیمار از پزشک خود راضی است، مطمئناً آن پزشک را به دوستان و خانواده خود ارجاع خواهد داد. در دهههای اخیر و قرنهای اخیر، روند شناخت پزشک در بین مردم همواره به این صورت بوده است.
اما پس از ظهور اینترنت و قدرت ارتباط در فضای مجازی از یک سو و افزایش تعداد پزشکان از سوی دیگر، شناخته شدن در بین مردم و بیماران بسیار سخت و زمان بر شده است.
اگر در گذشته یک پزشک خوب ۳ سال طول می کشید تا در بین مردم مشهور شود، اکنون این روند ممکن است ۱۰ سال طول بکشد. بنابراین طولانی شدن این روند می تواند باعث ایجاد انرژی منفی و ناامیدی در پزشک شود. چون نتوانست با توجه به توانایی هایش در بین مردم شناخته شود.
به همین دلیل است که در عصر ارتباطات، هر پزشک باید فعالیت خود را با فناوری های نوین ارتباطی تطبیق دهد. از آنجایی که تعداد زیادی از پزشکان سبک ارتباطی خود را با مردم تجدید کرده اند، اگر پزشک به شیوه سنتی ارتباط خود را با بیماران و مردم ادامه دهد، روند شناخت او در بین مردم بسیار کند می شود.
۲ نکته بسیار مهم در برندسازی و تبلیغات پزشکی
در گذشته تبلیغات پزشکی یک طرفه بود. مانند تبلیغات از طریق مجلات یا بروشورها، در این نوع آگهی پزشکی اطلاعات نام و تخصص پزشک، آدرس و تلفن مطب و عکس مطب منتشر می شود.
در واقع هیچ ارتباط دو طرفه ای بین پزشک و بیمار وجود نداشت. اما امروزه این سبک از تبلیغات منسوخ شده و تنها زمانی مفید خواهد بود که همراه با تبلیغاتی باشد که ارتباط دو طرفه بین بیمار و پزشک ایجاد کند.
نکته اول:
امروزه سبک تبلیغات پزشکی تغییر کرده است و تبلیغات پزشکی در صورتی موثر خواهد بود که ارتباط دو طرفه بین پزشک و بیمار ایجاد کند. یعنی به صورت پرسش و پاسخ باشد یا صرفاً تبلیغات پزشکی نباشد، بلکه دانش مخاطب را نیز افزایش دهد.
بنابراین لازم است خود دکتر در تولید و تهیه مطالب آموزشی نقش فعالی داشته باشد و همچنین بخشی از وقت روزانه خود را صرف پاسخگویی و ایجاد ارتباط متقابل با مخاطبان خود در فضای دیجیتال کند. در غیر این صورت اثربخشی فعالیت های تبلیغاتی پزشک به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.
نکته دوم:
فرآیند برندسازی و تبلیغات پزشکی چیزی نیست که در زمان مشخصی شروع شود و در زمان خاصی به پایان برسد. در واقع اگر یک پزشک یک سال کار تبلیغاتی انجام دهد و پس از جذب بیمار کافی، تبلیغات را رها کند و دیگر ارتباط دو طرفه با مخاطبان خود نداشته باشد، پس از مدتی نتیجه زحمات او در حوزه تبلیغات پزشکی به هدر خواهد رفت. و انرژی، زمان و سرمایه گذاری مالی که در این زمینه انجام داده بی ارزش باقی مانده است.
بنابراین، اگر یک پزشک بخواهد برندسازی و تبلیغات پزشکی را شروع کند، ابتدا باید انرژی و وقت خود را صرف این کار کند و ثانیاً برای ایجاد اثرات مثبت پایدار در کسب و کار خود، پیگیر باشد.
اثربخشی تبلیغات پزشکی آنلاین
تبلیغات پزشکی آنلاین بسته به روش تبلیغاتی شما می تواند سریع یا کند باشد. برای تبلیغات سریع باید بیشتر خرج کنیم، اما پاسخ خیلی سریعتر است. تبلیغات گوگل ادز، تبلیغات کلیکی و تبلیغات پیامکی نمونه هایی از این نوع تبلیغات هستند.
از سوی دیگر، برخی از تبلیغات آنلاین دفتر کند هستند. یعنی اثربخشی آنها از شش ماه تا یک سال طول می کشد. این روش ها نتایج عمیق تر و ماندگارتری نسبت به تبلیغات سریع دارند و به عنوان یک سرمایه گذاری بلند مدت سودآور هستند. سئو سایت های پزشکی و مدیریت حرفه ای صفحات اینستاگرام از مهمترین نمونه های تبلیغات دیرباز در حوزه پزشکی می باشد.
مقالات پیشنهادی: