تبلیغات کلینیک پزشکی نقش مهمی در چرخه معرفی و جذب مشتریان و بیماران به کلینیک های پزشکی دارد. روش های تبلیغاتی موثر برای کلینیک های پزشکی و درمانی، یعنی استفاده از روش هایی برای ترغیب و جذب مشتری که باعث افزایش فروش در یک دوره زمانی می شود.
با توجه به گستردگی روش های تبلیغاتی، باید استانداردی مشترک برای تبلیغات خود داشته باشید که با اندازه گیری میزان فروش از طریق تبلیغات، به عنوان یک استاندارد واحد و موثر به آن دست پیدا کنید.
تبلیغات پزشکان به چه صورت باید انجام شود؟
در دنیای تبلیغات، آمارهای جالبی وجود دارد که نشان می دهد در صورت انتخاب استراتژی مناسب برای تبلیغات برای پزشکان، چقدر می توانید بازخورد دریافت کنید. مثلا:
- در یک آگهی در اروپا، پس از اینکه مردم نمایش در حال جویدن آدامس را دیدند، فروش آدامس تقریبا دو برابر شد!
- ویدئوها ۱۲ برابر بیشتر از متن ها به اشتراک گذاشته می شوند.
- برخی از کسب و کارها به ازای هر ۱ دلاری که در تبلیغات گوگل خرج می کنند، حدود ۲ برابر نتیجه می گیرند!
راندمان بالا باعث شده اکثر مشاغل ایرانی از جمله کلینیک ها و پزشکان معروف به تبلیغات روی بیاورند. اما چه روش هایی برای تبلیغات پزشکان در ایران مناسب است؟ چگونه باید تبلیغ کنیم؟
شیوه های تبلیغات کلینیک های پزشکی
به طور کلی دو نوع روش تبلیغاتی برای کلینیک دکتر داریم:
تبلیغات پزشکی آفلاین شامل: پیامک / تبلیغات چاپی (پیک محلی، تراکت، بروشور) / تبلیغات محیطی (لایت باکس در پاساژهای اطراف مطب، بیلبوردهای شهری و …) / اجاره فضای تبلیغاتی در پاساژهای اطراف کلینیک به صورت شمارنده ها و غیره
تبلیغات آنلاین برای کلینیک های پزشکی شامل استفاده از ویژگی های گوگل مانند گوگل ادوردز و یوتیوب / رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام / رسانه های خبری آنلاین / وب سایت های دارای دایرکتوری و اطلاعات در مورد پزشکان و کلینیک ها / کلیک بر روی تبلیغات وب سایت (NATIV یا تبلیغات بنری) و. ..
اگر به انواع روش های تبلیغاتی مطب ها نگاهی بیندازیم بسته به موقعیت و اهدافی که کلینیک دنبال می کند می توان از ابزارهای مختلفی استفاده کرد و هنر انتخاب ابزار از نظر ما مهمترین هنر کلینیک است. یا مشاوران تبلیغاتی آنها که می توانیم بهترین ابزار تبلیغاتی را انتخاب کرده و از آنها به نحو احسن استفاده کنیم.
انواع روش های تبلیغات مؤثر چیست؟
اکثر پزشکان بر این باورند که تنها افتتاح مطب برای درمان بیماران کافی است. متاسفانه، این تنها مورد نیست. برای تبلیغ کسب و کار خود، باید در مورد خدمات استثنایی که به بیماران ارائه می دهید صحبت کنید.
استراتژی های تبلیغاتی موثر زیادی برای کلینیک شما وجود دارد که در زیر به آنها اشاره کرده ایم. شما باید سعی کنید تمام تخم مرغ های خود را در یک سبد قرار ندهید و روی هر عنصر تمرکز کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.
تبلیغات موثر با سایت
مطب پزشکی آفلاین شما نیز به یک جای آنلاین نیاز دارد. وب سایت شما مکانی است که می توانید اطلاعات بیشتری در مورد خدمات ارائه شده به بیماران گزارش دهید. ایجاد وب سایت به زمان و بودجه در دسترس بستگی دارد.
یک وب سایت خوب طراحی شده و سازگار با موبایل ممکن است در ابتدا سرمایه گذاری گرانی به نظر برسد، اما مزایای بلندمدتی برای کلینیک شما به همراه دارد. بیماران می توانند صفحه مورد نظر خود را با چند کلیک پیدا کنند یا به صورت آنلاین با پزشک قرار ملاقات رزرو کنند. داشتن وب سایت به معنای داشتن برند در دنیای دیجیتال است که یک اصل مهم است.
تبلیغات موثر با وبلاگ
تبلیغات محتوا راهی عالی برای پاسخ به سوالات مردم و حل مشکلات آنها است. محتوای مرتبط با کسب و کار شما و خدماتی را که ارائه می کنید ارسال کنید. به عنوان مثال: بزرگترین نگرانی بیماران شما چیست؟ رایج ترین سوالاتی که بیماران می پرسند چیست؟ همه موضوعات مرتبط با کسب و کار خود و اطلاعات ارزشمند بیمار را بیابید.
همچنین میتوانید در مورد نوآوریها در صنعت سلامت، نکاتی برای سالم ماندن، یا هر موضوع دیگری که فکر میکنید کاربران ممکن است به آن علاقهمند باشند، صحبت کنید.
تبلیغات ایمیلی موثر
به عنوان تبلیغات خوب، ایمیل حدود ۴۰ برابر بیشتر از فیس بوک و توییتر در جذب مشتری نقش دارد. میتوانید از ایمیل برای ارسال یادآوریهای قرار یا اشتراکگذاری نسخههای بیمار استفاده کنید.
همچنین می توانید پست های جدید وبلاگ خود را از این طریق به اشتراک بگذارید. اگر در حال انجام تبلیغات ویژه برای کلینیک خود هستید و آنها را در زمان خاصی برای بیماران ارسال می کنید، ایمیل گزینه خوبی است.
تبلیغات موثر با بسته های مراقبت غافلگیر کننده
استراتژی های تبلیغاتی برای کلینیک پزشکی شما نباید به صورت آنلاین باشد. همچنین می تواند طعم تبلیغات آفلاین را داشته باشد.
همه چیزهای رایگان را دوست دارند و نوشتن جزئیات کلینیک خود روی چیزهایی مانند خودکار، لیوان، تی شرت، بطری آب، آهن ربا و به اشتراک گذاشتن آنها با بیماران راهی عالی برای تبلیغات موثر است. شما همچنین احساس خوبی در بیماران ایجاد می کنید.
تبلیغات موثر با رسانه های اجتماعی
پلتفرم های رسانه های اجتماعی برای تقویت برند شما و ارتباط با بیماران طراحی شده اند. میتوانید از فیسبوک و توییتر برای انجام نظرسنجی، اشتراکگذاری نکات بهداشتی، تبلیغ آخرین وبلاگ، اشتراکگذاری اخبار پزشکی و موارد دیگر استفاده کنید.
برای ارتباط با سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی و تقویت شبکه خود، لینکدین را کاوش کنید. رسانه های اجتماعی چیزی فراتر از ارسال محتوا و جذب فعال مخاطبان شماست.
تبلیغات موثر در مجلات پزشکی
مجلات پزشکی به شما این امکان را می دهند که تخصص خود را در یک زمینه خاص برجسته کنید. این مجلات کاملاً پژوهشی هستند و درک عمیقی از موضوع دارند.
شما می توانید این مقالات را برای ایجاد اعتبار و تخصص در نمایه، وب سایت و بیوگرافی خود در رسانه های اجتماعی به اشتراک بگذارید. این نه تنها به شما کمک می کند که تصویر مثبتی در جامعه پزشکی ایجاد کنید، بلکه بیماران را تشویق می کند تا در این زمینه به شما اعتماد کنند.
روش های تبلیغات برای مطب و کلینیک
در این چند سال بعد از آزمون و خطاهای فراوان و البته بررسی های مختلف متوجه شدیم که همه روش های تبلیغات مطب پزشکان بی تاثیر است. بنابراین ابتدا توضیح می دهیم که چه نوع روش های تبلیغاتی برای پزشکان و دندانپزشکان مناسب است.
تبلیغات پزشکی آنلاین
آیا می دانید تبلیغات آنلاین به طور کلی چه زمانی تغییر کرد؟ در سال ۲۰۱۶، وب سایت emarketer گزارش داد که برای اولین بار درآمد تبلیغات آنلاین از درآمد تبلیغات تلویزیونی بیشتر شد.
تبلیغات گوگل
به خصوص زمانی که هنوز به سراغ سئو سایت پزشکی نرفته اید و نیاز دارید که با یک یا چند کلمه در نتایج جستجو دیده شوید، می توانید به سرویس تبلیغات گوگل ادز مراجعه کنید. با این نوع تبلیغات، سایت شما به اولین نتایج جستجوی گوگل می رود و سپس به ازای هر کلیکی که مخاطبان روی آن می زنند، به گوگل هزینه می پردازید.
تبلیغات اینستاگرام
تبلیغات در اینستاگرام خود روش های مختلفی دارد، استفاده از سیستم تبلیغاتی خود این رسانه، تبلیغات در صفحات بزرگ و …. اما یکی از بهترین روشهای تبلیغات در اینستاگرام که برای مشتریان خود پیادهسازی کردیم و بازدهی خوبی داشتیم، تبلیغات اسپانسر بود.
به این ترتیب، یک پست یا داستان در یک صفحه معتبر (نه فقط پربازدیدترین صفحه) حمایت مالی می شود و صاحب صفحه محتوای شما را در ابتدا و انتهای آن نشان می دهد.
تبلیغ در سرویسهای ویدیویی
تماشا، آپارات و یوتیوب مهم ترین سرویس های اشتراک گذاری ویدیو هستند که می توانید در آنها تبلیغ کنید. این رسانه ها به شما این امکان را می دهند که تبلیغ خود را در ابتدا و انتهای فیلم های محبوب و همچنین در خود صفحات سایت نمایش دهید.
بنرهای تبلیغاتی
تبلیغات بنری مخصوصا زمانی که وب سایت دارید و البته در سایت های مناسب تبلیغ می کنید، بازده خوبی دارند و به راحتی می توانند هزینه تبلیغات شما را برگردانند.
بر اساس تجربه ما و دیگران، تبلیغات بنری یکی از بهترین روش های تبلیغات اداری است که در آن نکات زیر نیز باید رعایت شود:
تبلیغات بنری باید برند شما را در یک فضای کوچک نشان دهد، بنابراین باید برای برنامه ریزی و طراحی آنها وقت بگذارید تا نمایش بصری عالی از برند را ارائه دهند. برای این منظور می توانید از لوگوی ارزش های دیگر برند خود استفاده کنید.
رپورتاژ متنی و تبلیغات خبری
رپورتاژ متنی مقاله کوتاهی است که با متن آگهی پزشکی مورد نظر شما در یک سایت خبری منتشر می شود. صادقانه بگویم، گزارش ها برای تبلیغات پزشکی چندان موثر نیستند. اما از سوی دیگر بازده خوبی از کمپین های خبری گرفتیم.
به این ترتیب در چندین سایت تبلیغاتی و حتی در صفحه اینستاگرام آن ها اخباری از برند و کسب و کار شما منتشر می شود که شما را در بین مخاطبان به خوبی معرفی می کند.
تبلیغات نوتیفیکیشن موبایل و مرورگر
اعلان ها هم در مرورگر و هم در تلفن همراه مخاطبان منتشر می شود. اما برای به دست آوردن نتیجه از این روش تبلیغات آنلاین، باید استراتژی خاصی داشته باشید و اغلب نمی توانید برای فروش مستقیم خدمات درمانی به آن اعتماد کنید.
تبلیغات درون اپلیکیشن
این روش برای حوزه پزشکی و بهداشتی چندان موثر نیست، اما اگر هدف شما افزایش نصب اپلیکیشن، بازدید از وب سایت و … است، انتخاب خوبی می باشد.
ریمارکتینگ و ریتارگتینگ
این دو جزو روش های جدید و البته بهترین تبلیغات هستند. در بازاریابی مجدد و هدف گذاری مجدد خود، با استفاده از فناوری های جدید دنیای وب، سعی در بازگرداندن مخاطبانی دارید که یک بار از سایت شما بازدید کرده اند.
هزینه این روش تبلیغات پزشکی نسبت به سایر روش ها بسیار کمتر بوده و نرخ تبدیل آن بیشتر است.
دیجیتال مارکتینگ پزشکی
زمانی بیلبوردهای شهر حرف اول را در عرصه تبلیغات می زدند. اما کم کم تبلیغات تلویزیونی جای خود را گرفت. در حالی که در دو دهه اخیر با رشد انفجاری اینترنت در جهان و استفاده همه مردم از آن زمینه تبلیغاتی جدیدی به نام دیجیتال مارکتینگ ایجاد شد که در مدت کوتاهی از سایر روش های تبلیغاتی پیشی گرفت.
دیجیتال مارکتینگ مجموعه ای از فرآیندهای تبلیغاتی است که در اینترنت ارائه می شود. این روش تبلیغاتی کلینیک های زیبایی و درمانی نقش مهمی در افزایش جذب بیمار دارد. از مهمترین مزیت های دیجیتال مارکتینگ برای پزشکان نسبت به روش های تبلیغاتی قدیمی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- قیمت پایین
- نرخ تبدیل بالا (تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری)
- امکان ردیابی و تحلیل نتایج تبلیغات
- امکان بهینه سازی تبلیغات بر اساس تحلیل های انجام شده
- برقراری ارتباط دو طرفه با مخاطب (که با تبلیغات آفلاین امکان پذیر نبود)
تبلیغات محیطی و تلویزیونی برای کلینیک
این روزها، با همه هیاهویی که رسانه های دیجیتال ایجاد کرده اند، رسانه های قدیمی ممکن است ایده بدی برای تبلیغ کنندگان کلینیک به نظر برسد. درست است که فیس بوک، توییتر و سایر ابزارهای شبکه های اجتماعی بهترین گزینه های جذاب برای تبلیغات موثر هستند، اما جدای از همه اینها، نباید از تبلیغات تلویزیونی و محیطی غافل شوید.
مردم به طور طبیعی جذب رنگ های روشن و اجسام متحرک می شوند. قدرت تلویزیون از جمله ابزاری برای بیان یک داستان با حرکت، صدا، رنگ، موسیقی و مجموعه ای از ابزارهای متقاعدکننده است.
اگر به خوبی انجام شود، می توان آن را تبلیغی موثر برای جلب نظر بیماران و نشان دادن مزایای خدمات کلینیک شما در نظر گرفت. تصاویر متحرک حافظه افراد را تقویت می کند.
در نتیجه به افراد کمک می کند اطلاعات را برای مدت طولانی تری حفظ کنند و جزئیات محصول را به خاطر بسپارند. یک مطالعه موسسه ملی بهداشت نشان داد که مردم برنامهها و ویدئوهای تلویزیونی را ۲۱ روز بیشتر از تصاویر و متن به خاطر میآورند.
این مطالعه مرتبط نشان داد که افراد می توانند ایده های بسیار پیچیده را برای مدت طولانی تری حفظ کنند. اگر تبلیغات تلویزیونی به خوبی طراحی شده و در کانال های مناسب به افراد مناسب در زمان های مناسب نمایش داده شود، نتیجه شگفت انگیز خواهد بود.
قبل از شروع فرآیند تبلیغات پزشکی چه کاری باید انجام داد؟
در ابتدا باید توجه داشته باشیم که طی این سال ها تبلیغات در فضای مجازی بیش از پیش رشد می کند و این نشان دهنده تغییر اساسی در تبلیغات پزشکان، کلینیک ها، بیمارستان ها و مراکز درمانی در زمینه جذب بیمار است.
۱- تعیین اهداف و استراتژی
در بحث تبلیغات پزشکی باید هدف از تبلیغات و راهکارهای مورد نیاز برای دستیابی به آن اهداف مشخص شود. داشتن هدف مشخص و در نتیجه برنامه ریزی عالی برای رشد و توسعه مرکز درمانی باعث می شود تا همه اعضا برای رسیدن به این هدف تلاش کنند.
امروزه باید بپذیریم که هر مرکز درمانی یا مطب نوعی کسب و کار است و مانند سایر مشاغل نیازمند رشد و ارتقای بیش از پیش است.
بنابراین لازم است در گام اول برای رشد بیشتر برنامه مشخص و هدف گذاری شود و همه کارکنان مرکز برای رسیدن به این اهداف تلاش کنند. اکنون این هدف می تواند جذب بیماران بیشتر به مطب یا افزایش کیفیت خدمات باشد.
۲- کیفیت خدمات
بیمار که به مطب یا مرکز پزشکی شما مراجعه می کند انتظار دارد در قبال هزینه های پرداخت شده خدمات با کیفیت و رضایت بخشی دریافت کند. در نتیجه خدمات مرکز درمانی شما باید از بالاترین استاندارد برخوردار باشد تا در زمره خدمات با کیفیت و رضایت بخش قرار گیرد.
دریافت خدمات درمانی با کیفیت در واقع مهمترین نیاز مراجعه کننده به مرکز درمانی است و در صورت داشتن خدمات باکیفیت به مهمترین اصل یعنی رفع نیازهای بیمار با کیفیت بالا پرداخته اید. به همین دلیل توجه به سوالاتی که منجر به تشخیص صحیح و کمک به پزشک در پزشکی می شود بسیار مهم است.
۳- اهمیت فضای مجازی
امروزه فضای مجازی مورد توجه بسیاری از شرکت های تبلیغاتی قرار گرفته است زیرا از ضریب نفوذ بالایی در بین اقشار مختلف جامعه برخوردار است به همین دلیل بهتر است پزشکان و مراکز خدمات درمانی از پتانسیل این فضا استفاده کنند.
زمانی که یک پزشک در شبکه های اجتماعی حضور داشته باشد، کاملا متوجه می شود که با پتانسیل بسیار خوبی روبرو است که می تواند تا حد زیادی از آن برای کسب درآمد بیشتر و جذب بیماران استفاده کند.
اثربخشی تبلیغات پزشکی آنلاین
تبلیغات پزشکی آنلاین بسته به روش تبلیغاتی شما می تواند سریع یا کند باشد. برای تبلیغات سریع باید بیشتر خرج کنیم، اما پاسخ خیلی سریعتر است. تبلیغات گوگل ادز، تبلیغات کلیکی و تبلیغات پیامکی نمونه هایی از این نوع تبلیغات هستند.
از سوی دیگر، برخی از تبلیغات آنلاین دفتر کند هستند. یعنی اثربخشی آنها از شش ماه تا یک سال طول می کشد. این روش ها نتایج عمیق تر و ماندگارتری نسبت به تبلیغات سریع دارند و به عنوان یک سرمایه گذاری بلند مدت سودآور هستند. سئو سایت های پزشکی و مدیریت حرفه ای صفحات اینستاگرام از مهمترین نمونه های تبلیغات دیرباز در حوزه پزشکی می باشد.
روش های دیگر تبلیغات آنلاین
تبلیغات پزشکی آنلاین به موارد فوق محدود نمی شود. مطمئناً در زمان های خاصی از فعالیت خود به مدل های تبلیغاتی دیگری نیاز خواهید داشت. مانند:
- ایجاد لوگوموشن
- ساخت تیزرهای تبلیغاتی جذاب و حرفه ای
- کمپین های تبلیغاتی تجهیزات اداری (لیزر، کولپوسکوپی، هایفو و …)
- کمپین های تبلیغاتی برای مناسبت های خاص
- مسابقات و اعلام تخفیف
البته ناگفته نماند که تمامی روش های تبلیغات آنلاین مستلزم این است که ابتدا پلتفرم های تبلیغات آنلاین (صفحه و وب سایت اینستاگرام) به خوبی مدیریت شوند. بدون داشتن صفحه فرود و سایت، تبلیغات آنلاین شما یا بازده خوبی نخواهد داشت یا به چاله ای بی انتها برای بودجه تبلیغاتی شما تبدیل می شود.
تبلیغات کلینیک پزشکی
ما علاوه بر تبلیغات آنلاین، خدمات مختلف تبلیغات آفلاین را نیز به پزشکان و کلینیک ها ارائه می دهیم. انواع این تبلیغات به شرح زیر است:
تبلیغات تلویزیونی
با توجه به نتایجی که از تبلیغات آنلاین به دست آورده ایم و البته با توجه به بودجه بسیار بالای مورد نیاز برای تبلیغات تلویزیونی، به اکثر مشتریان خود توصیه می کنیم که این روش تبلیغاتی را انتخاب نکنند. مگر اینکه قرار باشد یک سری تبلیغات مستمر (کمپین هدفمند) با بودجه زیاد انجام دهید.
برندسازی در تلویزیون
به این ترتیب، به جای پخش یک تیزر چند ثانیه ای در وسط یک سریال خاص، به عنوان یک متخصص در یک برنامه تلویزیونی ظاهر می شوید. به خصوص اگر حضور شما ادامه پیدا کند، این موضوع باعث برندسازی زیادی برای شما می شود.
توجه: در Clinic Developer، قبل از برنامه ریزی برای حضور در تلویزیون پزشک مورد نظر، سایت او را سئو می کنیم تا پس از دیدن وی در تلویزیون، اگر کاربران نام او را در گوگل جستجو کنند، به جای مراجعه به غیرمرتبط، اطلاعات بیشتری درباره کسب و کار او کسب کنند.
تبلیغات بیلبورد
به خصوص برای کلینیک های تخصصی یا پزشکانی که کسب و کارشان مزیت رقابتی دارد، تبلیغات بیلبوردی بازده خوبی دارد.
تبلیغات رادیویی
اگر مخاطبان مطب شما افراد بین ۴۰ تا ۸۰ سال هستند، رادیو تبلیغات رادیویی و برندسازی انتخاب خوبی است.
آگهی چاپی
با توجه به اینکه اکثر تبلیغات چاپی از جمله چاپ بروشور و غیره اعتبار چندانی ندارند، ما در به وقت دکتر از آنها استفاده چندانی نمی کنیم. اما گاهی با توجه به شرایط به منظور برندسازی محلی، این روش ها نیز موثر هستند.
نکته نهایی در مورد تبلیغات پزشکی به وقت دکتر
همانطور که توضیح دادیم تبلیغات پزشکی به دو دسته آنلاین و آفلاین تقسیم می شوند. بهتر است از تبلیغات آنلاین برای جذب بیماران و از تبلیغات آفلاین برای ایجاد حس خوب و وفاداری به بیماران خود استفاده کنید. همانطور که برای تبلیغات آفلاین به دفاتر و کلینیک نیاز داریم، برای تبلیغات آنلاین نیز باید زیرساخت خوب و استانداردی داشته باشیم که شامل وب سایت و صفحه اینستاگرام باشد.
از آنجایی که اجرای تبلیغات آنلاین و آفلاین علاوه بر زمان و هزینه نیاز به تخصص دارد، می توانید از روش برون سپاری تبلیغات استفاده کنید تا بهترین نتیجه را از تبلیغات خود بگیرید. شرکت دیجیتال مارکتینگ به وقت دکتر با سال ها فعالیت تخصصی در زمینه تبلیغات اینترنتی پزشکان آماده ارائه خدمات با کیفیت به پزشکان و کلینیک های پزشکی در سراسر کشور می باشد.
مقالات پیشنهادی: