کارشناس کار درمانی و گفتار درمانی کیست؟ خدمات کاردرمانی شامل اقداماتی برای پیشگیری از ناتوانی و بازگرداندن سلامت است. خدمات کاردرمانی برای بهبود عملکرد افراد در برابر اختلالات روانی، اختلالات رشدی، ناتوانی های اجتماعی یا یادگیری طراحی شده است و فرد می تواند با استفاده از این خدمات آسیب های روحی و جسمی خود را کاهش دهد.
خدمات کاردرمانی شامل اقداماتی برای پیشگیری از ناتوانی و بازگرداندن سلامت است. خدمات کاردرمانی برای بهبود عملکرد افراد در برابر اختلالات روانی، اختلالات رشدی، ناتوانی های اجتماعی یا یادگیری طراحی شده است و فرد می تواند با استفاده از این خدمات آسیب های روحی و جسمی خود را کاهش دهد. کاردرمانی برای کسانی که از فقر، پیری و تفاوت های فرهنگی رنج می برند مفید است.
کاردرمانی برای ایجاد استقلال فردی، حفظ سلامت و ارزیابی بیمار در جهت درمان، مشاوره و پیشگیری از پیشرفت بیماری گام برمی دارد. در کاردرمانی با استفاده از فعالیت های برنامه ریزی شده و هدفمند، بیمار به سمت درمان هدایت می شود. برای بیماران روانی، یکی از بزرگترین مشکلات بازگشت به زندگی اجتماعی و از سرگیری فعالیت هاست. در انجام خدمات کاردرمانی تمام ابعاد بیماری فرد در نظر گرفته شده و عوامل موثر بر بیماری وی از بین رفته و فعالیت های فرد در جهت رفع اختلالات جسمی یا روانی بیمار است.
گفتاردرمانی و کاردرمانی چیست؟
گفتار درمانی و کاردرمانی دو رشته مهم در حوزه روانشناسی و ارتباط درمانی هستند که به افراد کمک می کنند با استفاده از مهارت ها و تکنیک های خاص با مشکلات روانی، اجتماعی و رابطه ای خود مواجه شوند. هدف این دو رشته بهبود کیفیت زندگی افراد با تاکید بر تعامل انسانی و ارتباطات بین فردی است.
هم گفتار درمانی و هم کاردرمانی به عنوان یک فرآیند تعاملی و مشارکتی بین متخصص و مشاور معلولان انجام می شود. با توجه به نیازها و اهداف افراد، این روش ها مهارت های ارتباطی، روانی و اجتماعی را تقویت کرده و به بهبود و ایجاد تغییرات مثبت در زندگی آنها کمک می کند. کاردرمانی یا در زبان فرانسوی ergothérapie علمی است که از تکنیک های مختلفی برای درمان اختلالات جسمی و روانی در تمام سنین استفاده می کند. کاردرمانی فرد را به استقلال رفتاری و ذهنی برای انجام فعالیت های روزمره سوق می دهد.
البته می توان گفت یکی از اهداف کاردرمانگر این است که فرد را از وابستگی به دیگران خارج کند و او را به انجام فعالیت های خود وادار کند. مثلاً فردی را در نظر بگیرید که سکته کرده است، به دلیل اتفاقی که برای او افتاده است، برخی از مهارت های کلامی خود را از دست می دهد یا در برخی موارد حتی مهارت های حرکتی خود را از دست می دهد که باعث محدودیت در خانه و محل کار و وابستگی جدی به خانواده می شود. که باعث مشکلاتی مانند افسردگی و از دست دادن عزت نفس می شود.
گفتاردرمانی چیست و چگونه انجام می شود؟
گفتار درمانی یک روش درمانی است که به افراد کمک می کند مشکلات ارتباطی و زبانی خود را از طریق تعامل و گفتگو با متخصص یا مشاور بهبود بخشند. این روش معمولا در کودکان و بزرگسالانی که اختلالات صدا، گفتار، زبان و ارتباط دارند استفاده می شود. همچنین در مواردی که نیاز به تقویت مهارت های ارتباطی و اجتماعی داریم و یا مشکلات اختلال مغزی ایجاد می شود می توان از گفتار درمانی استفاده کرد.
مراحل گفتار درمانی معمولاً به شرح زیر است:
- ارزیابی و تشخیص
در ابتدا متخصص یا مشاور مشکلات و نیازهای افراد را ارزیابی می کند. این شامل مصاحبه ها، ارزیابی های تخصصی و مشاهده برای تعیین نقاط قوت و مشکلات زبانی و ارتباطی فرد است.
- تعیین اهداف
بر اساس ارزیابی ها، اهداف درمانی خاصی تعیین می شود. این اهداف ممکن است شامل بهبود مهارت های گفتاری، بهبود توانایی های ارتباطی یا رسیدگی به اختلالات موجود باشد.
- طراحی برنامه
متخصص یا مشاور بر اساس اهداف تعیین شده، برنامه ای برای جلسات گفتار درمانی ترسیم می کند. این برنامه شامل فعالیت ها، تمرین ها و تکنیک های خاصی برای بهبود مهارت های ارتباطی و زبانی است.
- جلسات درمانی
کلاس های گفتار درمانی طبق برنامه تدوین شده برگزار می شود. در این جلسات افراد با یک متخصص یا مشاور ارتباط برقرار می کنند، تمرینات را انجام می دهند و بر مهارت های خاصی تمرکز می کنند. علاوه بر این، به افراد بازخورد و راهنمایی در مورد تلفظ، صدا، زبان، ارتباط و مهارت های ارتباطی ارائه می شود.
- ارزیابی پیشرفت
در طول جلسات، پیشرفت افراد در مهارت های گفتاری و ارتباطی ارزیابی می شود. این ارزیابی با استفاده از مقایسه با وضعیت اولیه و تغییرات مشاهده شده انجام می شود.
- تعامل بین جلسات
برای دستیابی به بهترین نتایج، افراد ممکن است توسط متخصص یا مشاور به تمرینات و فعالیت های خارج از جلسات گفتار درمانی ارجاع داده شوند. این تمرینات می تواند به تثبیت مهارت های اکتسابی و پیشرفت کمک کند.
همچنین لازم است بدانید که گفتار درمانی و کاردرمانی می تواند به صورت گروهی یا فردی انجام شود و بسته به نیاز و شرایط فرد قابل انتخاب است.
مراحل درمان در مراکز کاردرمانی
به طور کلی مراکز کاردرمانی خدمات زیر را ارائه می دهند.
- ۱. مصاحبه با بیمار جهت ارزیابی میزان توانایی وی
- ۲. ثبت رفتارها و فعالیت های وی
- ۳. انجام فعالیت های هدفمند با بیمار در جهت بازگشت به سلامتی
- ۴. کمک به بیمار در انجام فعالیت ها و مشاهده وی در حین فعالیت جهت تشخیص نوع اختلال
- ۵. صحبت با بیمار در مورد مسائل و مشکلات او
- ۶. گزارشگیری از بیمار در حین صحبت با روانپزشک
- ۷. سنجش بیمار هنگام مشاهده فیلم ها به صورت گروهی
- ۸. گام برداشتن در جهت درمان اختلال وی
کاردرمانی چیست و چگونه انجام می شود؟
کاردرمانی روشی درمانی است که به افراد کمک می کند تا با مشکلات مربوط به محیط کار و کار خود مقابله کنند و مهارت های مورد نیاز برای پیشرفت حرفه ای و اجتماعی را بهبود بخشند. این روش معمولاً در محیط های کاری، سازمان ها و شرکت ها مورد استفاده قرار می گیرد تا کارکنان دچار مشکلاتی مانند استرس، حجم کاری، اشتباهات مدیریتی، کاهش تعاملات مثبت، تنگناهای ارتباطی و … نشوند. مراحل کاردرمانی معمولاً به شرح زیر است:
- ارزیابی و تحلیل مشکلات
در ابتدا کارشناس یا مشاور مشکلات و چالش های موجود در محیط کار را با کارکنان و مدیران تحلیل می کند و علل و عوامل مرتبط با آنها را شناسایی می کند.
- تعیین هدف و توسعه برنامه
بسته به تجزیه و تحلیل مشکلات، اهداف خاصی از کاردرمانی تعیین می شود. این اهداف ممکن است شامل بهبود روابط کاری، مدیریت استرس، افزایش همکاری و تعاملات، تقویت مهارت های رهبری و مدیریت زمان باشد.
- برنامه ریزی و برگزاری جلسات کاردرمانی
متخصص یا مشاور با توجه به اهداف تعیین شده برنامه ای برای جلسات کاردرمانی تهیه می کند. این برنامه ممکن است شامل تمرینات گروهی یا فردی، مواد آموزشی، نکات و تکنیک های مدیریتی باشد.
- جلسات کاردرمانی
در جلسات کاردرمانی، کارمندان و مدیران به تبادل نظر و گفتگو با کارشناسان یا مشاوران می پردازند. این جلسات می تواند به صورت گروهی یا فردی برگزار شود و به موضوعاتی مانند تقویت مهارت های ارتباطی، مدیریت استرس، حل مسئله و تیم سازی می پردازد.
- تمرکز بر تمرینات و کار عملی
در طول جلسات و بین جلسات، افراد درگیر تمرینات و کارهای عملی مرتبط با مهارت ها و موضوعات مورد نیاز خود می شوند. این تمرین ها می توانند به تثبیت آموخته ها و ایجاد تغییرات مثبت در محیط کار کمک کنند.
- ارزیابی پیشرفت
پس از یک دوره جلسات کاردرمانی، پیشرفت ها و تغییرات مشاهده شده در محیط کار و همچنین در رفتار و مهارت های فردی ارزیابی می شود.
- پایان و ادامه
پس از جلسات کاردرمانی، معمولاً فرآیند کاردرمانی پایان مییابد، اما پیگیری و مشاورههای بعدی ممکن است برای اطمینان از تداوم تغییرات و پیشرفتهای بهدستآمده در طولانیمدت ادامه یابد.
کاردرمانی می تواند به عنوان ابزاری موثر برای بهبود محیط کار، بهبود مهارت های ارتباطی و رهبری و مدیریت بهتر مشکلات و چالش های کاری مورد استفاده قرار گیرد.
چه افرادی نیاز به کار درمانی دارند؟
به طور کلی می توان گفت که هر فردی که نیاز به استقلال در عملکرد خود دارد می تواند به کاردرمانگر مراجعه کند که به دو دسته زیر تقسیم می شود:
-
اختلالات جسمی
– اختلالات عصبی یا عصبی در بزرگسالان مانند پارکینسون، ام اس، سکته مغزی و غیره.
– اختلالات جسمی کودکان مانند کندی حرکت، الگوی حرکتی اشتباه، گردن کج و حتی کف پاهای صاف و غیره.
– بیماری های ارتوپدی مانند آسیب های تاندون، سوختگی، بیماری های روماتیسمی…
-
اختلالات ذهنی
-اختلالات روانی در کودکان مانند مشکلات توجه و تمرکز کودکان یا بیش فعالی یا مواردی مانند مشکلات شناختی و رفتاری، درمان فوبیا و هذیان و غیره.
– اختلالات روانی در سنین بالا و حتی جوان مانند مصرف مواد مخدر، نوسانات خلقی سالمندان یا اسکیزوفرنی را می توان نام برد.
در طول جلسات کاردرمانی، کاردرمانگر ابتدا مشکل بیمار را تشخیص داده و ارزیابی می کند. سپس از بهترین روش ها برای بهبود وضعیت خود استفاده می کند. در واقع پس از معاینه دقیق بیمار، برنامه دقیقی ترسیم می شود که شامل یک سری تمرینات می باشد. متخصصان و درمانگران مجرب به افراد مبتلا به بیماری های عصبی خاص کمک می کنند تا به روزهای قبل از بیماری خود بازگردند و استقلال کافی در زندگی داشته باشند. پس از اتمام جلسات کاردرمانی متوجه خواهید شد که توانایی شما در انجام کارهای روزانه چقدر افزایش یافته است.
تفاوت بین گفتاردرمانی و کاردرمانی
همانطور که گفته شد گفتار درمانی و کاردرمانی دو روش متفاوت در حوزه روانشناسی و ارتباط درمانی هستند که هدف آنها دستیابی به اهداف و بهبود مشکلات افراد در دو حوزه مختلف یعنی مشکلات ارتباطی و زبانی در گفتار درمانی و مشکلات مربوط به محیط کار است. و حرفه کاردرمانی تفاوت اصلی این دو روش را در زیر مشاهده می کنید:
- منطقه هدف
گفتار درمانی: هدف اصلی گفتار درمانی بهبود مهارت های گفتاری، زبانی و ارتباطی افراد است. این روش معمولا در درمان اختلالات گفتار، زبان، صدا و ارتباط استفاده می شود.
کاردرمانی: هدف اصلی کاردرمانی بهبود مشکلات مربوط به محیط کار و شغل افراد است. این روش برای مدیریت استرس محل کار، بهبود مهارت های رهبری، بهبود تعاملات گروهی و توانایی های حرفه ای استفاده می شود.
- محدوده موضوعی
گفتار درمانی: معمولا برای اختلالات ارتباطی، گفتاری، زبانی و صدای فردی به ویژه در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان استفاده می شود.
کاردرمانی: برای مسائل مربوط به محیط کار، تیم های کاری، مدیریت استرس و بهبود مهارت های ارتباطی و رهبری در سازمان ها و محیط های کاری استفاده می شود.
- محیط درمانی
گفتار درمانی: گفتار درمانی معمولاً در محیط های خصوصی تخصصی ارائه می شود. این جلسات می تواند به صورت فردی یا گاهی گروهی برگزار شود.
کاردرمانی: جلسات کاردرمانی معمولاً در یک محیط کاری برگزار می شود، می تواند گروهی یا فردی باشد و به مدیران، کارمندان و تیم های کاری ارائه می شود.
- محتوا و تکنیک ها
گفتار درمانی: بیشتر بر تکنیک های مربوط به بهبود تلفظ، صدا، زبان و مهارت های ارتباطی تمرکز دارد.
کاردرمانی: بر تکنیک های مرتبط با مهارت های ارتباطی در محل کار، مدیریت استرس، حل مسئله و تقویت مهارت های رهبری تمرکز دارد.
به طور کلی گفتار درمانی و کاردرمانی به افراد کمک می کند تا مشکلات خود را بهبود بخشند، اما در زمینه های مختلف کار می کنند و بر نیازها و اهداف متفاوت تاکید دارند.
نکته نهایی در مورد کارشناس کار درمانی و گفتار درمانی
گفتار درمانی و کاردرمانی دو روش درمانی با هدف بهبود مهارت های ارتباطی و زبانی در گفتار و همچنین مشکلات مربوط به محیط کار و شغل می باشند. این دو روش در راه های مختلف تعامل با یک مشاور یا درمانگر استفاده می شود:
گفتار درمانی: این روش درمانی برای افراد مبتلا به اختلالات گفتار، زبان، صدا و ارتباط مفید است. هدف اصلی آن بهبود تلفظ، توانایی های صوتی، تقویت مهارت های ارتباطی و تسهیل فرآیند ارتباط است. این روش می تواند به صورت فردی یا گروهی انجام شود و در تمام سنین از کودک تا بزرگسال قابل استفاده است.
کاردرمانی: کاردرمانی برای بهبود مشکلات مربوط به محیط کار و شغل استفاده می شود. این روش به کارکنان و مدیران کمک می کند تا مهارت های ارتباطی، رهبری، مدیریت استرس و تیم سازی خود را بهبود بخشند. جلسات کاردرمانی می تواند به صورت فردی یا گروهی برگزار شود و معمولا در یک محیط کاری برگزار می شود.
در هر صورت، تعامل با یک درمانگر یا مشاور به بهبود مهارت های ارتباطی، بهبود عزت نفس، حل مشکلات و بهبود کیفیت زندگی کمک می کند. انتخاب بین این دو روش به نیازها، مشکلات و اهداف شخصی شما بستگی دارد.
مقالات پیشنهادی