بازاریابی آنلاین پزشکی فرآیندی است که توسط پزشکان، بیمارستان ها، کلینیک ها، شبکه های بهداشت و درمان و سایر افراد و شرکت های فعال در این زمینه استفاده می شود. هدف از این فرآیند ۴ چیز است:
- اول از همه، آگاهی از برند و قرار گرفتن در معرض مخاطب را افزایش دهید
- در درجه دوم ایجاد ارتباط موثر و کارآمد با بیمار و مراجعه کننده
- در درجه سوم، نگه داشتن بیمار برای بازگشت در آینده
- در نهایت، تبدیل مخاطب به طرفدار برند برای دعوت از اطرافیان برای مراجعه به شما
به عبارت دیگر بازاریابی پزشکی فرآیندی بلندمدت و راهی برای شناخت مخاطبان هدف یک کسب و کار پزشکی، ارائه خدمات با کیفیت و درگیر کردن آنها برای ایجاد ارتباط بهتر و موثر است.
بازاریابی پزشکی چیست؟
بازاریابی پزشکی یعنی ایجاد آگاهی، جذب و حفظ بیماران برای مطب و کلینیک در واقع، تمام روش هایی که می توانند به جذب بیماران به مطب شما کمک کنند، بازاریابی پزشکی نامیده می شوند. البته در نظر داشته باشید که در پزشکی، دندانپزشکی و حتی زیبایی، مخاطب شما به دنبال خرید کالا نیست. بلکه شما به فکر سلامتی و زندگی آنها هستید.
مخاطبان شما در این زمینه به دنبال بهترین و با کیفیت ترین خدمات از شما هستند. بنابراین بسیاری از فرآیندهایی که در بازاریابی معمولی رخ می دهد در این نوع بازاریابی وجود نخواهد داشت. بازاریابی پزشکی باید با دقت و حساسیت بسیار بالا انجام شود. زیرا اشتباه در این موضوع علاوه بر عدم جذب بیماران می تواند باعث شود که بیماران هرگز به شما مراجعه نکنند.
اهمیت بازاریابی اینترنتی در حوزه پزشکی
امروزه نقش بازاریابی برای موفقیت در حوزه پزشکی بسیار مهم است. هدف بازاریابی در این حوزه تنها افزایش مشتریان نیست، بلکه هدف اصلی آن ایجاد و افزایش اعتماد و محبوبیت در بین مخاطبین و اعضای جامعه است که در نتیجه دستیابی به این هدف باعث افزایش وفاداری مشتریان خواهد شد.
بازاریابی اینترنتی، بازاریابی آنلاین یا بازاریابی آنلاین (Online Marketing)، یک روش بازاریابی است که از ابزارها و رسانه های آنلاین استفاده می کند. بازاریابی اینترنتی نقش گسترده و متنوعی در شکل گیری و توسعه کسب و کار ایفا می کند. محیط حاکم امروزی، استفاده از فناوری های اینترنتی و وسایل ارتباطی، دسترسی به حجم وسیعی از اطلاعات را برای مصرف کنندگان فراهم کرده است.
تسریع این روند در دسترس بودن تلفن های همراه هوشمند، تبلت ها و موارد مشابه و همچنین اینترنت پرسرعت و شبکه های اجتماعی مختلف نقش اساسی دارد. در چنین شرایطی افراد به صورت آنلاین به جستجوی اطلاعات پزشکی و اطلاعات درمانی می پردازند. بنابراین حضور فعالان عرصه پزشکی در رسانه های نوین از اهمیت بالایی برخوردار است.
انواع روشهای بازاریابی پزشکی و جذب بیمار برای کلینیک
یکی از مهمترین شاخه های علم مدیریت بازاریابی است که نقش بسیار مهمی در توسعه هر کسب و کاری ایفا می کند. در دنیای امروز رقابت بین کسب و کارها به حدی است که بخش های پزشکی و بیمارستانی نیز از بازاریابی برای جذب بیماران استفاده می کنند. البته بازاریابی پزشکی بسیار متفاوت و حساس تر از بازاریابی انواع دیگر تجارت است.
بازاریابی در حوزه پزشکی و درمانی فرآیند بسیار مهمی است. به همین دلیل استفاده از مشاوره بازاریابی و فروش می تواند به شما در شناخت این نوع بازاریابی و انجام آن به بهترین شکل کمک کند.
حوزه های مختلف بازاریابی دیجیتال پزشکی
یک کمپین بازاریابی آنلاین مشاوره پزشکی کامل باید شامل طیف گسترده ای از ایده ها و ویژگی های مختلف باشد تا موفق شود. این فهرست ساده به شما نقطه شروعی می دهد که چگونه می توانید کسب و کار خود را برای بهتر شدن تغییر دهید.
- وب سایت عالی
- بازاریابی ویدیویی
- بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی
- بازاریابی موبایلی
- بازاریابی ایمیلی
این پنج حوزه پایه و اساس هر کمپین بازاریابی موفقی را تشکیل می دهند. شما همچنین به راهی برای ردیابی هر منطقه و بررسی نتایج نیاز دارید تا بتوانید بعداً تصمیمات آگاهانه بگیرید. ابزارهای زیادی برای کمک به شما در انجام این کار وجود دارد.
بهترین شیوه های بازاریابی پزشکی چیست؟
بازاریابی پزشکی با سایر بازاریابی ها بسیار متفاوت است. این نوع بازاریابی فقط مربوط به تبلیغات نیست. روش های مختلفی برای بازاریابی پزشکی و جلب اعتماد مردم وجود دارد.
تبلیغات دهان به دهان
تبلیغات دهان به دهان یکی از موثرترین روش های بازاریابی پزشکی است. طبق آمار، حدود ۹۲ درصد از مردم بیش از هر تبلیغ دیگری به توصیه دوستان یا خانواده خود اعتماد دارند. بنابراین می توان گفت یکی از مهم ترین و بزرگترین دارایی های تبلیغات پزشکی شما مشتریان شما هستند.
اگر خدمات خوب و قابل قبولی ارائه دهید و بتوانید رضایت مخاطبان را جلب کنید، باعث می شوید که مخاطبان تجربیات خود را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارند که این امر منجر به بازاریابی برای دفتر شما و افزایش اعتبار شما می شود.
شبکه های اجتماعی
آمار حضور مردم در فضای مجازی نشان می دهد که امروزه این فضا بسیار مورد توجه مردم قرار گرفته است. استفاده از فضای مجازی می تواند فرصتی عالی برای نمایش خدمات و جذب مخاطب باشد.
وب سایت و جذب ترافیک از گوگل
امروزه فضای وب به حدی رشد کرده است که بسیاری از افراد در مواجهه با مشکلات عدیده ابتدا به سراغ موتورهای جستجو می روند و پاسخ سوالات خود را از آنجا پیدا می کنند. به همین دلیل است که داشتن یک وب سایت تخصصی پزشکی برای تبلیغات پزشکی بسیار موثر است.
البته همانطور که می دانید رقابت در صفحه گوگل بسیار شدید است. بنابراین برای اینکه سایت شما دیده شود باید آن را بهینه کنید. برای این کار می توانید از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید تا سایت خود را به بهترین شکل طراحی کرده و از آن برای جذب بیماران استفاده کنید.
بازاریابی پیامکی
یکی از راه های بازاریابی برای پزشکان و جذب مخاطب، بازاریابی پیامکی است. این نوع بازاریابی یکی از مهم ترین روش های بازاریابی است. وجود بیش از ۱۱۸ میلیون سیم کارت فعال در ایران، استفاده از بازاریابی پیامکی را به ابزاری ساده و پرکاربرد تبدیل کرده است. بیش از ۹۰ درصد پیامهای متنی در ۳ دقیقه اول باز و خوانده میشوند و این نوع بازاریابی را به نرخ تعامل بالایی تبدیل میکند.
بازاریابی پیامکی ابزاری است که به صورت آفلاین استفاده می شود. بنابراین، حتی می توانید مخاطبانی را که آفلاین هستند یا برای مدت کوتاهی به اینترنت دسترسی ندارند، هدف قرار دهید. برای اینکه بازاریابی پیامکی شما مورد توجه مخاطبان قرار گیرد، باید چند نکته را در نظر داشته باشید.
تبلیغات در زمینه پزشکی
تبلیغات آنلاین و تبلیغات آفلاین دو نوع مختلف از تبلیغات هستند که می توانید از آنها استفاده کنید. به عنوان مثال تبلیغات پیامکی، چاپ بروشور، کارت ویزیت و تبلیغات محیطی، تبلیغات آفلاین محسوب می شوند. اما تبلیغات آنلاین معمولاً در سطح وسیع تری انجام می شود.
تبلیغات آنلاین بسیار موثرتر از تبلیغات آفلاین است. اما این را هم در نظر داشته باشید که افزایش تبلیغات در فضای مجازی باعث شده تا افراد کمی در انتخاب خود گزینش بیشتری داشته باشند. به همین دلیل، تبلیغات آنلاین کمی دشوارتر است و برای موفقیت باید از افراد حرفه ای در این زمینه کمک بگیرید. پیشنهاد می کنیم در قسمت مشاوره تبلیغات آنلاین از متخصصین این حوزه راهنمایی بگیرید.
بازاریابی ویدیویی
بازاریابی دیجیتال در صنعت پزشکی همیشه یک سرویس پیچیده و چند لایه بوده است. وظیفه شما این است که موضوعات پیچیده را به گونه ای تجزیه و تحلیل کنید که یک فرد معمولی آن را درک کند. این کار برای یک جراح یا متخصص بهداشت کار آسانی نیست. بازاریابی ویدیویی این کار را آسانتر از همیشه کرده است. بازاریابی ویدئویی یک ابزار قدرتمند است. موفق ترین متخصصان پزشکی اغلب کسانی هستند که از ویدئو استفاده می کنند.
روشهای مفید و کاربردی کسبوکارهای پزشکی
امروزه، کسب و کارهای پزشکی باید به شهرت آنلاین خود توجه کنند تا مرتبط بمانند. ضروری است که مراکز مراقبت های بهداشتی استراتژی های بازاریابی دیجیتال موثری را اتخاذ کنند که بین آنها و بیمارانشان اعتماد ایجاد کند. حضور آنلاین قویتر میتواند به مطب یا بیمارستان شما کمک کند تا شهرت خوبی پیدا کند.
اگرچه ارجاع دهان به دهان (WOMM) یکی از مؤثرترین منابع برای جذب بیماران جدید است، جذب بیماران از طریق بازاریابی دیجیتال نیز نقش مهمی ایفا می کند. به طور معمول، هنگامی که بیماران مراقبت شما را موثر، قابل اعتماد و رضایت بخش می دانند، احتمال بیشتری دارد که تجربیات خود را با خانواده، دوستان و همکاران به اشتراک بگذارند.
با این حال، اگر تازه شروع به کار کرده اید، احتمالاً هیچ ارجاعی ندارید. بنابراین، برای شروعی قوی، بیشتر به صورت آنلاین در دسترس باشید زیرا بسیاری از افراد پزشک خود را بر اساس نظرات مثبت در گوگل انتخاب می کنند.
تکنیک های بازاریابی پزشکی چیست؟
در زیر می خواهیم مهم ترین تکنیک های بازاریابی برای بازاریابی پزشکی و مطب را به شما آموزش دهیم. اگر در پایان این مقاله تصمیم به پیاده سازی این تکنیک گرفته اید، مطمئن باشید که تعداد بیماران و بازدیدکنندگان مطب شما به طور موثر افزایش می یابد.
در اینجا باید یک نکته بسیار مهم را به شما یادآوری کنیم، قبل یا در حین این تکنیک ها، حتما باید به سراغ طراحی برند بوک بروید، زیرا بعداً به آن نیاز خواهید داشت.
شناخت برند خود را افزایش دهید
سالهاست که در دنیای بازاریابی ثابت شده است که مخاطبان به سختی به برندها و افرادی که نمیدانند خرید کنند اعتماد میکنند. الان در این بین وقتی صحبت از خدمات حساس پزشکی می شود قطعا ترس مردم بیشتر می شود.
یعنی ممکن است مطمئن باشید که تجربه شما به عنوان یک پزشک بسیار بالاست، اما تا زمانی که به مردم معرفی نشده اید، مانند سایر پزشکان فقط یک پزشک معمولی هستید. بنابراین، برای افزایش آگاهی از برند خود باید یک برنامه هدفمند داشته باشید.
در واقع مهم ترین چیزی که باعث می شود مخاطب پس از یک بار بازدید، نام شما را به خاطر بسپارد و حتی شما را به دیگران معرفی کند، مزیت یا مزیت های رقابتی شماست.
تجربه وب سایت را بهینه کنید
اگر چند سال پیش بود، به سادگی می گفتیم که از آنجایی که بخش زیادی از مخاطبان شما برند شما را در نتیجه جستجوی گوگل می شناسند، باید یک وب سایت داشته باشید. اما اکنون که همه همکاران و رقبای شما وب سایت دارند. در واقع، چالش امروز این است که مطمئن شوید وقتی مخاطبان شما به وب سایت شما میرسند، همه چیز مطابق انتظار است.
برای دیده شدن در گوگل، به سوالات مخاطبان پاسخ دهید
یک سوال، مخاطبانی که به خدمات شما نیاز دارند، چه شرایط و سوالاتی را در گوگل جستجو می کنند؟ با فرض اینکه شما یک مطب دندانپزشکی دارید، مخاطبان شما احتمالاً عبارات زیر را جستجو می کنند:
- بهترین روش کاشت دندان
- کاهش درد دندان
- روش های سفید کردن دندان
- هزینه کشیدن دندان
- دندان عقل چیست؟
- و….
زمانی که با این کلمات مقاله و محتوای ارزشمندی می نویسید و به طور کلی سئو سایت پزشکی خود را انجام می دهید، مخاطبان پس از جستجوی آنها در گوگل در سایت شما قرار می گیرند. به این ترتیب، علاوه بر افزایش آگاهی از برند خود، ممکن است برخی از آنها را نیز به مشتری تبدیل کنید.
از تبلیغات گوگل کمک بگیرید
این تکنیک بازاریابی پزشکی یکی از آن تکنیک هایی است که ممکن است برای هیچ کسب و کاری موثر نباشد. برای بررسی این مشکل، ما در Clinic Developer در ابتدا این تبلیغات را برای مشتریان با بودجه کم آزمایش می کنیم و در صورت مناسب بودن، بودجه را افزایش می دهیم.
تبلیغات گوگل در واقع در این روش با پرداخت هزینه ای به گوگل به ازای هر کلیک مخاطب، سایت و صفحه مورد نظر را از سایت به نتایج جستجوی کلمه مورد نظر می رسانیم.
برای مثال می توانید به اولین لینک گوگل کلمه مطب دندانپزشکی یا متخصص پوست و مو در تهران بروید. به این ترتیب می توانید در مدت ۱۰ روز مشتریان جدیدی را به دفتر خود جذب کنید. تبلیغات گوگل می تواند برای اهداف مختلفی مانند برندسازی، تولید سرنخ (مخاطبانی که شماره تماس یا ایمیل به شما می دهند) و فروش مستقیم استفاده شود
از CRM کمک بگیرید
یکی از مهمترین اهداف این است که بتوانیم مخاطب را به خریداران ثابت و طرفداران برند تبدیل کنیم. در این راستا استفاده از نرم افزار مطب پزشکی یکی از بهترین راهکارها می باشد.
این نرم افزارها اطلاعات مشتریان شما از جمله شماره تماس، تاریخ تولد، حتی تاریخ سالگرد ازدواج و … را ذخیره می کنند. به همین ترتیب، اگر نرم افزار حرفه ای را انتخاب کرده باشید، اطلاعاتی مانند دلیل آخرین ویزیت بیمار یا دلیل آخرین تماس او را در اختیار شما قرار می دهد.
پس از جمع آوری اطلاعات هر بیمار، جدای از ارسال پیامک مناسب، می توانید در فواصل زمانی مختلف با او تماس بگیرید، روند درمان او را جویا شوید و عملاً برای بازگشت به مطب پیگیری کنید.
به دنبال مزیت رقابتی باشید
نکته اصلی این است که دیگر نمی توانید با تبلیغات مخاطبان خود را به سمت کسب و کار خود سوق دهید. به همین دلیل باید کاری کنید که مخاطبان با تمایز به سمت شما بیایند و به دلیل تمایز خاص شما برای شما بازاریابی کنند.
با در نظر گرفتن این موضوع، باید از این پس در بازاریابی عملکرد و برند خود به دنبال تمایز باشید. این تمایز و مزیت شما را واقعاً از رقبایتان متمایز می کند و آنها نمی توانند مزیت شما را به این راحتی از بین ببرند. مثلا:
- از تکنولوژی خاصی استفاده می شود که باعث کاهش درد بیماران در حین عمل می شود.
- استفاده از داروهایی که عوارض جانبی بسیار کمی دارند،
- نظارت مداوم بر وضعیت بیماران برای بهبودی بهتر.
- حق بازدید کمتری نسبت به مخاطبان دائمی دریافت کنید.
- او حتی بخشی از هزینه بازدید را برای امور خیریه در نظر گرفت.
- و….
درصد زیادی از بیماران جستجوی آنلاین را به آفلاین ترجیح می دهند
- ۷۷ درصد از بیماران موتورهای جستجو را انتخاب کردند
- ۷۶ درصد وب سایت های بیمارستان را گزینه های مناسبی می دانند
- ۵۲ درصد وب سایت های مرتبط با سلامت را انتخاب کردند
- ۳۲ درصد از آنها فقط از تبلیغات تلویزیونی راضی بودند
- ۲۰ درصد به دنبال راه حلی برای مشکل خود در مجلات پزشکی بودند
- ۱۸ درصد از مشارکت های مقاله در پاسخ به سوالات پزشکی بیماران است
این آمار به خوبی یادآور اهمیت «دانستن در مورد بازاریابی دیجیتال» است. جالب است بدانید که گوگل و یاهو به ترتیب جزو اولین موتورهای انتخاب شده توسط بیماران هستند که نشان دهنده نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه است.
نکات مهم در افزایش جذب بیمار برای کلینیک و مطب
برای تاثیرگذاری در جذب بیماران، نکات زیر را مد نظر داشته باشید:
متفاوت باش
همانطور که می دانید کلینیک ها و مطب های زیادی در حال کار هستند. بنابراین، برای اینکه بتوانید از آنها پیشی بگیرید و بیماران را به کلینیک یا مطب خود جذب کنید، باید مزیت رقابتی و برتری نسبت به آنها داشته باشید تا بیماران شما را بر آنها ترجیح دهند.
به عنوان مثال، می توانید کلینیک خود را طوری برنامه ریزی کنید که هیچ یک از بیماران در مطب معطل نشوند یا با تجهیز کلینیک خود به امکانات به روز و مدرن، تعداد بیماران خود را افزایش دهید.
تبلیغات خود را به دست افراد حرفه ای بسپارید
برای اینکه تبلیغات شما تاثیر لازم را داشته باشد باید حرفه ای و اصولی این کار را انجام دهید. اگر برای تبلیغات هزینه زیادی می کنید، اما آن تبلیغات در زمان و مکان مناسب انجام نمی شود و مخاطب متوجه آن نمی شود، به این معنی است که تبلیغات شما تاثیری نداشته است.
سئو را فراموش نکنید
هنگامی که سایت خود را راه اندازی کردید و برای اینکه سایت شما در گوگل قابل مشاهده باشد و توسط مخاطبان شما دیده شود، باید آن را بهینه کنید. بهینه سازی وب سایت یک کار تخصصی و بسیار پیچیده است. بنابراین برای این کار حتما از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید.
با سایر مراکز درمانی همکاری می کند
شما می توانید با همکاری سایر مراکز درمانی تعداد مشتریان خود را افزایش دهید. به عنوان مثال، اگر شما یک آزمایشگاه را اداره می کنید، می توانید با پزشکان مختلف ارتباط برقرار کنید و اعتماد آنها را جلب کنید تا بیمارانی را که نیاز به آزمایش دارند به آزمایشگاه شما بفرستند.
چرا بازاریابی دیجیتال برای پزشکان مهم است؟
امروزه اینترنت و ابزارهای دیجیتال به مهم ترین منبع برای مردم تبدیل شده اند. آنها از این فضا برای یافتن پزشک، جستجوی علائم بیماری و پاسخ به سوالات بهداشتی خود در اولین قدم استفاده می کنند. با دکترای دیجیتال مارکتینگ:
شما در صفحات اجتماعی، وب سایت و تلگرام حضور دارید و دسترسی بیماران و مشتریان احتمالی با شما آسانتر و سریعتر خواهد بود. در صورت انتشار اطلاعات و اخبار نادرست در مورد یک کلینیک یا بیمارستان، می توانید بلافاصله واکنش نشان دهید و از لطمه زدن به شهرت خود جلوگیری کنید. صفحات آنلاین شما به عنوان یک تابلوی اعلانات عمل می کنند.
شما می توانید یک تجربه کاربری خوب برای مخاطبان خود ایجاد کنید و وفاداری آنها را افزایش دهید. در نتیجه خرید یا بازدید خود را تکرار می کنند و هر کدام رسانه ای برای تبلیغ شما می شوند.
شما به بازار هدف دقیق خود می رسید. زیرا شرایطی برای اجرای تبلیغات هدفمند و با قیمتی مقرون به صرفه وجود دارد. راه های زیادی برای دستیابی به مشتریان وجود دارد! از اجرای کمپین برای دستیابی به بیمارانی که به دنبال خدمات شما هستند، تا کمپین های بازاریابی برای بازگرداندن بیماران قبلی که خدمات شما را امتحان کرده اند.
شما خود، بیمارستان، کلینیک یا مطب خود را علامت گذاری می کنید. این شهرت برای شما دهان به دهان عمل می کند و هزینه های بازاریابی شما را تا حد زیادی کاهش می دهد.
مقالات پیشنهادی:
یک پاسخ
Please let me know if you’re looking for a article author
for your weblog. You have some really good posts and I feel I would
be a good asset. If you ever want to take some of the load off, I’d love to write some
content for your blog in exchange for a link back to mine.
Please shoot me an email if interested. Cheers!